Bence

Kucsera Bence


Kucsera Bence

HOT IRON™ 1,
HOT IRON™ 2,
HOT IRON™ CROSS

2014-ben ismerkedtem meg ezzel az edzésformával és – fogalmazzunk úgy, – hogy nagyon érdekes volt az első óra. A – Jézusom, hol vagyok!? – kezdeti érzés, majd a 60 perccel későbbi végkimerülés, és azt az követő izomlázkodás egy máig élesen élő emlék maradt. Életem egyik legjobb döntése volt kipróbálni ezt az óratípust. Az akkori edző, a társaság, a zenék, az edzések dinamikája, átgondoltsága… és ami talán a legfontosabb, hogy totálisan kikapcsol és lemerít: mind azok a dolgok, amik miatt hihetetlenül megszerettem a HOT IRON-t, és nem tudom már nélküle elképzelni a mindennapjaimat.

Sokan furcsállni szokták, amikor hónapok után kiderül rólam, hogy az „edzősködés” és a HOT IRON csak a hobbim, pedig ezt egy nagyon fontos dolognak tartom a sportoktatás kapcsán. Ugyanis ha az ember hobbija – az, amit nagyon szeret – teljes mértékben kitett lesz a megélhetésnek, sok minden el tud csúszni. Amiben örömödet leled, annak csak arról szabad szólnia, hogy valóban megtaláld benne azt, ami felvidít. Én a HOT IRON oktatásban végtelenségig megtalálom ezt. Évek múltán is, legyen az egy nagyon feje tetejére állt nap vége, vagy épp karácsony reggel, vagy csak egy „minden összejött” hét, ami miatt épp a háta közepére kívánná az ember a napjait, ahogy megszólal az óra eleji 4 megszokott gong, valami átkapcsol és minden addigi negatív dolog elszáll. Onnantól a fókusz csak a zenén és rajtatok van.


Óráim a Váci utcai Color Fitnessben

Facebook oldalam


Mi ez az óra?

Olyan csoportos óratípus, melynek lényege, hogy az edzőtermi személyi edzést egyszerre élvezhessék a vendégek, vagyis egy olyan csoportos edzéstípus, amely többnyire súlyzórúddal, zenére történik, egy jól felépített koncepció alapján – lehetne mondani. De nem rohanok előre, ha azt mondom, hogy nem csak egy szimpla edzésről szól mindez. Viszont mielőtt látnánk, hogy mit jelent nekem, mit jelenthet másoknak és későbbiekben talán Neked is a HOT IRON, fussuk át röviden, hogy milyen óratípusok léteznek és ezeknek mi közük van egymáshoz.

Óratípus:
Erő-állóképességi/Hipertrófiás

Hogy épül fel az óra?

Az alapvető rendszer három edzésből épül fel, melyek együttesen adnak ki egy periodizáción alapuló edzésprogramot. Minden edzésmódszer keretein belül több-kevesebb időt kell eltölteni (8-12 hét), és a periodizáció lezárultát követően elölről kezdeni. A lehető legegyszerűbben megfogalmazva.

HOT IRON® 1

A HOT IRON® 1 gyakorlatilag a legelső edzése az IRON SYSTEM® rendszerének. Értem ezalatt, hogy történetileg is ez jelent meg legkorábban, illetve, hogy ebben a típusban vannak a legalapvetőbb mozdulatok, melynek elsajátítása minden óratípus alapja.

Ez az óra egy erő-állóképességi edzés, amely laikusként annyit tehet, hogy súlyzórúddal és anélkül (saját testsúllyal) fogsz dolgozni, viszonylag magas ismétlésszámban.

HOT IRON® 2

A HOT IRON® 2 már egy kicsit magasabb testtudatot követel meg a résztvevőktől. Több sajáttestsúlyos mozgást végzünk ezen az órán, és esetenként több a fej fölötti, vagy épp aszimmetrikus mozgás.

Viszont (!) ez sem kell, hogy elrettentő legyen bárki számára. Mire is gondolok? Nagyon sokszor találkoztam már olyan esettel, hogy valaki fél év után sem mert bejönni egy ilyen órára, mivel saját meglátása szerint az nagyon nehéz lenne neki, hisz az egyes órát is nehezen bírja.

Ezért úgy gondolom, hogy itt egy kicsit muszáj tisztázni pár dolgot az órák szintjével kapcsolatban. Az, hogy valaki életében először esik be HOT IRON-ra, sok minden előzi meg. Vannak olyanok, akik életükben nem mozogtak és mégis olyan testtudattal rendelkeznek, mint egy olyan ember, aki egész életében mozgott. Vagy akár annál jobbal is. És ez addig nem fog kiderülni, amíg nem próbálja ki magát különböző helyzetekben.

Ezt úgy lehet talán a legjobban megérteni, hogy valaki tudja mozgatni a fülét, valaki pedig nem. Ez a képesség is részint a testtudattal köthető össze, ami persze fejleszthető. Mit akarok ezzel mondani? Sokszor nem azért tűnik nehezebbnek egy 2-es óra, mint egy 1-es, mert túlontúl kigyúrtnak és szálkásnak kell lenni hozzá. Inkább azért, mert olyan mozgásokat végzünk, amelyekkel ritkábban találkozik a szervezet. Vagyis a technikai nehézség nem egyenlő az erő-állóképességi nehézséggel. Az erő-állóképességi nehézséget minden óratípuson lehet befolyásolni a terhelés csökkentésével/növelésével – mondjuk egy jó fekvőtámasznál nem tudod hirtelen eldobni a súlyod felét.

Összességében tehát a 2 nem azt jelenti, hogy minden tekintetben nehezebb. Szimplán más. Technikásabb. Minden olyan órán, melyen velem találkozhattok, elsődleges a biztonság. Nem fogok senkit megölni, és nem fogja senki megölni magát sem közben, sem utána. Fogalmazzunk úgy, hogy itt részemről van szükség még nagyobb odafigyelésre. Még inkább oda kell figyelni rátok, és a ti testmozgásotok/koordinációtok nyomon követésére.

Ezt az órát a gyakorlatok jóval sokszínűbb variálódása jellemzi egyébként, és ha az egyes órán idővel bárkinek felmerült volna az unalom, akkor itt tuti nem fog. Változatos, pörgős erő-állóképességi és részben már hipertrófiás mozgás az, amivel itt számolni kell.

IRON CROSS®

Ez az edzés az, amit a rendszer csúcsának szoktak hívni. Egy rendkívül intenzív óra, melyen minimális pihenőidővel tűzdelt gyakorlatkombinációkban dolgozunk. Nagyobb súly és jóval kevesebb ismétlés. Ha itt valamit végig tud csinálni az ember, valami biztos nem stimmel a terheléssel. Itt a legfontosabb, hogy megtaláljuk a végső határainkat. Majdnem mindig négy-öt számnak kell a szemünk előtt lebegnie: 4, 6, 8, 10 és 12. Ha ezek jelentőségét betartjuk, garantált a fejlődés.

De mik is ezek? Ezen az órán legtöbbször fix ismétlésszámokkal dolgozunk: 4-6, 6-8, 8-10 és 8-12. Az első szám mindig azt jelenti, hogy mi az a minimális ismétlés, amelyet muszáj megcsinálni azzal a súllyal, amivel éppen dolgozol, míg a második szám azt, hogy mi az az ismétlés, amit már semmi esetre sem. Vagyis ezen az órán majd úgy kell tudnod megválasztani a nálad lévő eszköz súlyát, hogy például egy 6-8-as esetén a 6 db mindenképp sikerüljön, míg a 8 db semmi esetre sem. Főleg nem a harmadik körben. Igen. Körökben dolgozunk. Amennyiben van egy gyakorlatkombinációnk, akkor az (megint csak az esetek nagy részében) háromszor ismétlődik meg egymás után, amely „kiskörök” között mindig van 30-45mp pihenés.

Ez az edzés nevezhető amúgy a leginkább kalóriagyilkosnak. Az óra akár 700+ kalóriát is elégethet, míg a következő 24 órában utóégető hatásával ugyancsak ennyit elvesz a szervezettől (regenerációs fázis), és mindehhez hozzájön még az anyagcsere potenciális gyorsítása.

Erősség:

HOT IRON® 1 – kezdő szint,
HOT IRON® 2 – közép haladó/haladó szint,
HOT IRON® CROSS – közép haladó/haladó szint*.

*Az edzés nehézsége itt a technikai oldalt takarja (értsd: kezdőként nehéz lehet egy középhaladó óra tempóját felvenni és tökéletesen kivitelezni az esetlegesen előforduló bonyolultabb gyakorlatokat. Ezeken építünk a korábban megtanultakra. Azonban ezzel párhuzamosan nem igaz az, hogy egy teljes periodizációt végigcsináló egyénnek ne lenne megterhelő a HOT IRON® 1.)

Kinek ajánlott?

Szó szerint bárkinek. Kizáró okok: várandósság első harmada, magas vérnyomás, láz az órát megelőző 48 órában. Egyedi esetekben – várandósság, extrém túlsúly, gerincproblémák, ízületi problémák, sérülések, stb. – kérlek keressetek bizalommal.

Kucsera Bence
IRON SYSTEM Specialist – 2017
IRON SYSTEM Instructor – 2015
HOT IRON Instructor – 2014