Colorfitness.hu bejelentkezés
Kucsera Bence
HOT IRON™ Bencével @ Color Fitness Váci utca

Kucsera Bence

Kucsera Bence

HOT IRON™ 1, HOT IRON™ 2, HOT IRON™ CROSS

+36 20 328 2260

Óráim:

2014-ben ismerkedtem meg ezzel az edzésformával és fogalmazzunk úgy, hogy érdekes volt az első óra. A jézusom hol vagyok (!?) felismerés felbecsülhetetlen érzés volt, és utólag már látom, hogy életem egyik legjobb döntése volt kipróbálni. Az akkori edző, a társaság, a zenék, az edzések dinamikája, átgondoltsága… és, ami a legfontosabb, hogy totálisan lemerít. Ezek azok a legalapabb dolgok, amik miatt hihetetlenül megszerettem ezt az edzéstípust és nem tudom már nélküle elképzelni a mindennapjaimat.
Sokan furcsállni szokták, amikor hónapok után kiderül rólam, hogy az „edzősködés” és a HOT IRON csak a hobbim, pedig ezt egy nagyon fontos dolognak tartom a sportoktatás kapcsán. Ugyanis ha az ember hobbija – az, amit nagyon szeret – teljes mértékben kitett lesz a megélhetésnek, sok minden el tud csúszni. Amiben örömödet leled, annak csak arról szabad szólnia, hogy valóban megtaláld benne azt, ami felvidít. Én a HOT IRON oktatásban végtelenségig megtalálom ezt. 4 év után, heti 10-12 óraszámmal, legyen az egy nagyon feje tetejére állt nap kellős közepén, vagy épp karácsony napján reggel 7 órakor. Mindegy mikor van az óra, milyen olyan dolog történt, ami miatt a háta közepére nem kívánná az ember a nap további részét, ahogy megszólal a 4 megszokott gong az óra elején, valami átkapcsol és minden addigi negatív dolog elszáll. Onnantól a fókusz csak a zenén és rajtatok van.

Mi ez az óra?

Olyan csoportos óratípus, melynek lényege, hogy az edzőtermi személyi edzést egyszerre élvezhessék a vendégek, vagyis egy olyan csoportos edzéstípus, amely többnyire súlyzórúddal, zenére történik, egy jól felépített koncepció alapján [...] lehetne mondani. Nem rohanok előre, ha azonban azt mondom, hogy nem csak egy szimpla edzésről szól mindez. Viszont mielőtt látnánk, hogy mit jelent nekem, mit jelenthet másoknak és későbbiekben talán neked is a HOT IRON®, fussuk át röviden, milyen óratípusok léteznek és ezeknek mi közük van egymáshoz.

Óratípus: Erő-állóképességi/Hipertrófiás

Hogy épül fel az óra?

Az alapvető rendszer három edzésből épül fel, melyek együttesen adnak ki egy periodizáción alapuló edzésprogramot. Minden edzésmódszer keretein belül több-kevesebb időt kell eltölteni (8-12 hét), és a periodizáció lezárultát követően elölről kezdeni. A lehető legegyszerűbben megfogalmazva.

HOT IRON® 1

A HOT IRON® 1 gyakorlatilag a legelső edzése az IRON SYSTEM® rendszerének. Értem ezalatt, hogy történetileg is ez jelent meg legkorábban, illetve, hogy ebben a típusban vannak a legalapvetőbb mozdulatok, melynek elsajátítása minden óratípus alapja. Klasszikusként minden ilyen órán alapvetően a következő gyakorlatok az irányadók: 1) felhúzás/döntött törzsű evezés; 2) kitörés; 3) széles és szűk guggolás; 4) bicepszhajlítás; 5) szűk mellnyomás és tricepsznyomás; 6) széles mellnyomás; 7) alkartámasz, oldalemelés (oldalhídból) és lapockaközelítés; 8) hasprés és diagonál hasprés. Ezen gyakorlatokat pedig egy koreografált és mindenhol egységes általános és egy speciális bemelegítés, valamint egy hosszabb nyújtás keretez. Mindezeket csupán amiatt részletezem ilyen aprólékosan, hogy koránt sem kell azt hinni, hogy bármiféle merényletet terveznék azok ellen, aki betérnek erre az órára; ugyanezt előre vetítve a további három típus esetére.
Ez az óra egy erő-állóképesséig edzés, amely laikusként annyit tehet, hogy súlyzórúddal és anélkül (saját testsúllyal) fogsz dolgozni, viszonylag magas ismétlésszámban.

HOT IRON® 2

A HOT IRON® 2 már egy kicsit magasabb testtudatot követel meg a résztvevőktől. Több sajáttestsúlyos mozgást végzünk ezen az órán és esetenként több a fej fölötti mozgás is. Viszont (!) ez sem kell, hogy elrettentő legyen bárki számára. Mire is gondolok? Nagyon sokszor találkoztam már olyan esettel, hogy valaki fél év után sem mert bejönni egy ilyen órára, mivel saját meglátása szerint az nagyon nehéz lenne neki, hisz az egyes órát is nehezen bírja. Ezért úgy gondolom, hogy itt egy kicsit muszáj tisztázni pár dolgot az órák szintjével kapcsolatban. Az, hogy valaki életében először esik be HOT IRON-ra, sok minden előzi meg. Vannak olyanok, akik életükben nem mozogtak és mégis olyan testtudattal rendelkeznek, mint egy olyan ember, aki egész életében mozgott. Vagy akár annál jobbal is. És ez addig nem fog kiderülni, amíg nem próbálja ki magát különböző helyzetekben. Ezt úgy lehet talán a legjobban megérteni, hogy valaki tudja mozgatni a fülét, valaki pedig nem. Ez a képesség is részint a testtudattal köthető össze, ami persze fejleszthető. Mit akarok ezzel mondani? Sokszor nem azért tűnik nehezebbnek egy 2-es óra, mint egy 1-es, mert túlontúl kigyúrtnak és szálkásnak kell lenni hozzá. Inkább azért, mert olyan mozgásokat végzünk, amelyekkel ritkábban találkozik a szervezet és így a munkában tanulási időre van szüksége. Vagyis a technikai nehézség nem egyenlő az erő-állóképességi nehézséggel. Az erő-állóképességi nehézséget minden óratípuson lehet befolyásolni a terhelés csökkentésével/növelésével (jó; egy jó tolódzkodásnál nem tudod hirtelen eldobni a súlyod felét). Összességében tehát a 2 nem azt jelenti, hogy minden tekintetben nehezebb. Szimplán más. Technikásabb. Minden olyan órán, melyen velem találkozhattok, elsődleges a biztonság. Nem fogok senkit megölni és nem fogja senki megölni magát sem közben, sem utána. Fogalmazzunk úgy, hogy itt részemről van szükség még nagyobb odafigyelésre. Még inkább oda kell figyelni rátok és a ti testmozgásotok/koordinációtok nyomon követésére.
Ezt az órát a gyakorlatok jóval sokszínűbb variálódása jellemzi egyébként, és ha az egyes órán idővel bárkinek felmerült volna az unalom, akkor itt tuti nem fog. Változatos, pörgős erő-állóképességi és részben már hipertrófiás mozgás az, amivel itt számolni kell.

IRON CROSS®

Ez az edzés az, amit a rendszer csúcsának szoktak hívni. Egy rendkívül intenzív óra, melyen minimális pihenőidővel tűzdelt gyakorlatkombinációkban dolgozunk. Nagyobb súly és jóval kevesebb ismétlés. Ha itt valamit végig tud csinálni az ember, valami biztos nem stimmel a terheléssel. Itt a legfontosabb, hogy megtaláljuk a végső határainkat. Majdnem mindig négy-öt számnak kell a szemünk előtt lebegnie: 4, 6, 8, 10 és 12. Ha ezek jelentőségét betartjuk, garantált a fejlődés. De mik is ezek? Ezen az órán legtöbbször fix ismétlésszámokkal dolgozunk: 4-6, 6-8, 8-10 és 8-12. Az első szám mindig azt jelenti, hogy mi az a minimális ismétlés, amelyet muszáj megcsinálni azzal a súllyal, amivel éppen dolgozol, míg a második szám azt, hogy mi az az ismétlés, amit már semmi esetre sem. Vagyis ezen az órán majd úgy kell tudnod megválasztani a nálad lévő eszköz súlyát, hogy például egy 6-8-as esetén a 6 db mindenképp sikerüljön, míg a 8 db semmi esetre sem. Főleg nem a harmadik körben. Igen. Körökben dolgozunk. Amennyiben vagy egy gyakorlatkombinációnk, akkor az (megint csak az esetek nagy részében) háromszor ismétlődik meg egymás után, amely „kiskörök” között mindig van 30-45mp pihenés.
Ez az edzés nevezhető amúgy a leginkább kalóriagyilkosnak. Az óra 750 kalória körül éget, míg a következő 24 órában utóégető hatásával ugyancsak ennyit elvesz a szervezettől (regenerációs fázis), és mindehhez hozzájön még az anyagcsere potenciális gyorsítása. Lássunk pár példát, hogy miért jobb a HOT IRON, mint a legtöbb fitnesztermi mozgás (IFHIAS, 2014):
Egy átlagos kardió edzés körülbelül 500 kcal-át vesz el szervezetedtől. Utóégető hatása (regenerációs fázisban) ~50 kcal, míg anyagcsere-fokozó hatása szintén körülbelül 50. Vagyis egy közepesen intenzív fitnesz óra, vagy egy óra, átlag tempóban végzett futás ~600 kcal energiaforgalommal bír.
Egy intenzív intervall edzésnél ezek a számok rendre 850-150-50 kcal. Vagyis 1000 kcal feletti energiaforgalomról beszélhetünk.
HOT IRON 2 / IRON CROSS esetén az órán elégetett kalóriamennyiség 750-800 kcal körül alakul, de nagyon magas az utóégető hatása is. Körülbelül 500-750, amelyhez hozzáadódik a magas anyagcsere-gyorsulás is: 100-150 kcal/nap. Vagyis egy ilyen edzéssel 1350-1700 kalóriát is el lehet égetni. Tehát heti 2-3 alkalommal biztosan búcsút lehet mondani 4000-5000 kalóriának, amennyiben megtaláljuk a határainkat az óra közben.
Összességében elég jó zsírégető órának tűnik, amely mellett egy definiált szépen kirajzolódó izomzat is elérhető. De azért a hűtőnek is a helyén kell maradnia. :D

HOT IRON® XPRESS

A kakukktojás. Amit leginkább érdemes tudni erről, hogy ez elsődlegesen a vállalati szféra számára kialakított rövidített edzésprogram (30-35 perc), melyet pont amiatt hoztak létre, hogy napközben az ebédszünetben is el tudjon menni egy kicsit mozogni az arra vágyó. Ám ahogy sokan már megismertek engem, fél óra alatt is kihozom az emberekből a maximumot, melyben azért sokat segít az is, hogy ez az edzésforma is úgy van felépítve, hogy megtörténjen a teljes test edzése, a lehető legmagasabb hatásfokon. (Ez az edzés termünkben jelenleg szünetel.)

Erősség:

  • HOT IRON® 1 – kezdő szint*,
  • HOT IRON® 2 – közép haladó/haladó szint*,
  • HOT IRON® CROSS – közép haladó/haladó szint*.
  • HOT IRON® EXPRESS – közép haladó*

*Az edzés nehézsége itt a technikai oldalt takarja (értsd: kezdőként nehéz lehet egy középhaladó óra tempóját felvenni és tökéletesen kivitelezni az esetlegesen előforduló bonyolultabb gyakorlatokat. Ezeken építünk a korábban megtanultakra. Azonban ezzel párhuzamosan nem igaz az, hogy egy teljes periodizációt végigcsináló egyénnek ne lenne megterhelő a HOT IRON® 1.)

Kinek ajánlott?

Szó szerint bárkinek. Kizáró okok: várandósság első harmada, magas vérnyomás, láz az órát megelőző 48 órában. Egyedi esetekben – várandósság, extrém túlsúly, gerincproblémák, ízületi problémák, sérülések, stb. – kérlek keressetek bizalommal.
És még egy csoporthoz hagy szóljak külön. Kedves srácok. Tudom mennyit lehet azon tipródni(?) – talán ez lehet a legjobb szóhasználat erre –, hogy bejöjjetek-e egy ilyen órára, vagy sem. Az érvek, hogy mennyi lány van bent, meg mennyire ciki már, és hasonlók, olyan messzire való elkerülését eredményezi egy ilyen órának, hogy nem lehet kilóméterekben kifejezni. Rengeteg fiatal és megélt férfi jár/járt már az órámon és egytől egyik bizonyíthatják, hogy nem történt semmi eget rengető. Nagyon jó lehetőséget adhat nektek pár ilyen óra. És főleg nektek, akik előszeretettel mentek le haverokkal/barátokkal kondizni, úgy, hogy sokszor nem tudjátok megállapítani, hogy miként kellene nekiállni a fogyáshoz és az izomerő-növeléshez anélkül, hogy hosszú távú károkat okoznátok a szervezetetekben. Próbáljátok ki, és a végén még lehet ti is megszeretitek ezeket az edzéseket.

Végzettségeim, tanulmányok:

  • politikatudományi PhD – 2015-
  • IRON SYSTEM Specialist (D.A.S. Iron Hungary Kft.) – 2017
  • közgazdász MA (BCE) – 2013-2015
  • IRON SYSTEM Instructor – 2015
  • HOT IRON Instructor – 2014
  • közgazdász BA (BCE) – 2010-2013

https://www.facebook.com/bencehotiron

Bejelentkezés

Elfelejtetted a jelszavadat?   Elfelejtetted a felhasználónevedet?